Orientace v oboru je pro investora nejdůležitější

Pokud chcete mít náskok před ostatními investory a nakupovat akcie za lepší cenu, musíte vědět více než ostatní. Ale jak toho dosáhnout, aniž bychom porušovali zákon? Řešení je jednoduché. Prostě se jen musíte dobře orientovat v oboru, do kterého investujete. Věřte, čím více budete mít informací z veřejně dostupných zdrojů, internet, knihy, noviny, tím bude vaše rozhodování jednodušší.

Velkou výhodou je, když v oboru pracujete, když s produkty potenciálních firem přicházíte do styku nebo když jste aspoň jejich uživateli. To je velká výhoda.

Není těžké určit vývoj firem jako je McDonald nebo Coca-Cola, ale dokážete odhadnout budoucí vývoj firem jako je například VMWARE nebo NVIDIA? Jíst a pít budeme vždy, ale dobře virtualizovat už dokáží i jiné velké firmy. Co na tom, že VMWARE byl průkopníkem v této technologii.

Jak mít přehled o celém sektoru jsem psal v článku Základ pro dobrou investici.

Nejlépe se odhaduje vývoj u firem, které nabízejí produkty koncovým uživatelům, tedy nám spotřebitelům. Zde patří mobily, počítače, tablety apod.

O něco hůře se odhaduje budoucí vývoj tam, kde firmy nabízejí své služby jiným firmám a korporacím. Zde je nejlepší v oboru rovnou pracovat. Cisco nebo EMC2 běžný uživatel informačních technologií většinou nezná. Naopak Apple a Microsoft zná každý. Přitom tyto 4 firmy jsou velmocemi v IT.

Předpokládejme, že jsme o potenciální firmě přečetli mnoho aktualit  a nasbírali dostatek informaci. Podle doby sběru jsem si tyto informace rozdělil na dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé.

 

 

Dlouhodobý interval sběru informací

2 a více let

Vhodným příkladem může být firma Nokia. Jde o celosvětově známou firmu nabízející produkty koncovým uživatelům. Ač si to neuvědomujete, o této firmě víte hodně. Tolik abyste mohli odhadnou trend. Z kvanta informací, která jste za ta léta importovali do hlavy z médií,  reklam, odborných časopisů, recenzí, od přátel jste si mohli udělat tento závěr.

Nokia byla dlouhá léta světová velmoc v prodeji mobilních telefonů. Určovala nové trendy. Oprávněně řada modelů dnes patří do síně slávy. Bohužel nic netrvá věčně a pád, který následoval byl až překvapivě strmý. Ale opravdu byl překvapivý? Řada analytiků tvrdí, že Nokia nezachytila nástup chytrých telefonů a že se hloupě zalicencovala s Windows Mobile od Microsoftu. Já si myslím, že pád  firmy byl naznačen už mnohem dříve. Pamatujete na „véčka“? Na odklápěcí telefony? Byla doba, kdy se s těmito telefony doslova roztrhl pytel. Každá značka nabízela několik modelů véček. V té době byl o tento typ velký zájem, ale co dělala Nokia? Trvala si pořád na svém, na klasickém mobilním telefonu. Tehdy poprvé firma nezachytila trend. A jak to dopadlo asi víte, za 13 let od roku 2000 propad tržní hodnoty o cca 80 procent.

Obr.: Odklápěcí telefony. Nokia přišla poprvé pozdě

 

 

Střednědobý interval sběru informací

měsíce až 2 roky

Střednědobý interval je pro mě nejzajímavější a nejvíce mě baví. Firmy měsíce sleduji a pak se rozhodnu co dál. Jestli pokračovat ve fundamentální a technické analýze nebo je vyhodit z watchlistu. Jako příklad si opět vezmeme Nokii. Kdo poslední rok a půl sledoval Nokii a Microsoft, nemohl si nevšimnout velmi úzké vazby. Kdo z níže uvedených indicií dokázal odhadnou akvizici Microsoftu s Nokii, mohl během jednoho krásného dne na akciích Nokie vydělat hezkých 40 procent. (dne 3.9.2013)

 

Indicie

-         Nokia bude nabízet smartphony s operačním systémem Windows Mobile od Microsoftu

-         Na post ředitele Nokie nastupuje manažer z Microsoftu Stephen Elop

-         Google s Androidem má Motorolu, Apple má iPhone. A co má Microsoft?

-         Nokii se nedaří prosadit v nabité konkurenci. Potřeba podpory od velké firmy

-         Nokia je stále dobrý brand s velkou historií

-         Microsoft ví, že nový lukrativní trh je v tabletech a smartphonech

-         Firma je levná a opět produkuje nadějné modely

Kromě konkrétních firem je důležité  sledovat  i celý trh. Zdánlivě nepodstatné a nesouvisící informace nám můžou hodně napovědět, viz. Google a koupě Motoroly.

Obr.: Událost roku, Microsoft koupil Nokii

 

 

 

Krátkodobý interval sběru informací

den až měsíc

Tento interval příliš v lásce nemám, protože zde vzniká prostor pro nepotvrzené informace a spekulace. Během pár dní až měsíce nemůžete získat dostatek kvalitních informací o firmě a tedy ani „záruku“ (u investic záruka neexistuje) úspěšné dlouhodobé investice. Něco jiného je, pokud jsem spekulant a držím akcie jen den či několik málo dní.

Zde řadím informace typu: stávky, propouštění, odchod ředitele nebo nějakého významného člena společnosti, kritika nového produktu či služby apod. Oznámení těchto rozhodnutí vyvolá krátkodobé výkyvy kurzu akcí, ale nic nám to neříká o dlouhodobém trendu.

Jako příklad si vezměme odvolání, oznámené odchody, či úmrtí ředitelů.  Co myslíte, co se stane, kam půjdou akcie když dojde k této situaci? Akci by se měly propadnout, protože taková informace vyvolá nejistotu. Naruší chod a stabilitu firmy. Podívejte se na úmrtí Steva Jobse, zakladatele a ředitele Applu. Akcie se po oznámení této zprávy skokově propadly. Ale co udělaly akcie, když odstoupil Adrian Sarbu z čela CME jejíž součástí je i TV Nova? Akcie vyletěly po oznámení o 12 procent. Překvapení? Měly by se přece propadnout. Kdo neměl větší povědomí o firmě musel přece spekulovat na propad kurzu.

Tímto posledním příkladem jsem chtěl ukázat, že při nedostatku dalších informací nemůžeme trend odhadnout ani u tak jasné záležitosti jako je bezvládí ve firmě.

 

 

 

Pamatujte, jen s dostatkem kvalitních informací můžete dělat dobrá rozhodnutí.

Sbírejte indicie a řiďte se selským rozumem.



Příspěvek byl publikován v rubrice INVESTUJEME se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář